1. Aktualności
  2. Polska
Polska

Ukraińskie zapotrzebowanie na żywność rośnie i zmienia się jego struktura

Źródło: Forum Mleczarskie za Agus
Autor: Janusz Górski
© forum mleczarskie

Ukraina jest ważnym partnerem handlowym Polski. W zeszłym roku wartość towarów spożywczo-rolnych importowanych z tego kierunku wyniosła 919 mln euro, natomiast polski eksport był o 108 mln euro mniejszy . Rosyjska inwazja to niestety śmierć niewinnych ludzi, zniszczenie infrastruktury i konsekwencje gospodarcze. Możliwości eksportowe naszego sąsiada stanęły pod znakiem zapytania, co znacząco zmienia bilans wymiany handlowej. Ukraińskie zapotrzebowanie na produkty spożywcze rośnie z dnia na dzień, choć zmienia się jego struktura.

Z punktu widzenia eksportu do Ukrainy największym wyzwaniem, oprócz trudnych i niebezpiecznych warunków transportu i magazynowania oraz zabezpieczenia płatności, są zmieniające się potrzeby ludzi. – Na rynkach dotkniętych konfliktem trzeba działać elastycznie i szybko reagować na dynamicznie zmieniającą się sytuację. Uważnie słuchamy naszych partnerów handlowych, którzy są najbliżej ludzi, na miejscu. Dzięki temu szybko identyfikujemy to, jakich kategorii spożywczych oraz konkretnych produktów potrzebują teraz Ukraińcy i im je dostarczamy – tłumaczy Andrzej Mirowski, Dyrektor Komunikacji Agus. Obecny popyt na produkty spożywcze to przede wszystkich artykuły z kategorii shelf stable, które mogą być przechowywane w temperaturze otoczenia oraz RTE (Ready To Eat), a więc wszelkiego rodzaju dania instant. – Z uwagi na malejącą siłę nabywczą ukraińskich konsumentów i ich aktualne codzienne wyzwania największe zapotrzebowanie to podstawowe produkty, dostępne cenowo, łatwe do przechowywania i niewymagające specjalnych warunków przygotowania. Mowa m.in. o makaronach, napojach, olejach, serach, majonezie, ketchupie oraz żywności w puszkach.

W obliczu konfliktu w Ukrainie, Agus rozpoczął prace nad przygotowaniem dostaw najbardziej potrzebnych produktów spożywczych. Firma powołała specjalny zespół projektowy, który będąc w codziennym kontakcie z przedstawicielami sieci ukraińskich: ATB, Fozzy, Spar, Eko Market, Fozzy Group, Sim 23, Sviy Market, Hostynny Dim i Chudo Market, a także dystrybutorów, identyfikuje główne potrzeby rynku. – W Agus najważniejszy jest człowiek stojący w centrum wszelkich naszych działań. Od lat przyglądamy się trendom rynkowym, mapujemy potrzeby konsumentów i dostarczamy produkty, które je zaspokajają. Jesteśmy w trakcie wprowadzania naszej strategii Agus Vision 2025. Jednym z jej elementów jest szybkie i adekwatne reagowanie na zmieniające się warunki.

Nasze społeczeństwo zdało egzamin z humanitaryzmu przyjmując pod swoje dachy kobiety i dzieci, organizując punkty pomocowe i angażując się w dystrybucję darów dla uchodźców wojennych. Na wysokości zadania stanął również biznes. Od otaczania opieką rodzin ukraińskich pracowników, wracających walczyć o swój kraj, po wsparcie rzeczowe, polskie firmy również zaangażowały się w pomoc na wielką skalę. Agus przyłączyła się do tego wsparcia wysyłając ponad 36 tys. produktów ze swojego portfolio bezpośrednio do Lwowa oraz do Banku Żywności SOS w Warszawie, a także zaopatrując punkty recepcyjne. – Gdy nadchodzi godzina próby potrafimy stanąć na wysokości zadania. Od początku inwazji na Ukrainę nie wahaliśmy się ani sekundy i włączyliśmy się w pomoc – mówi Andrzej Mirowski, Dyrektor Komunikacji Agus. – Ale Ukraina mimo tej strasznej wojny stara się funkcjonować normalnie i od naszych ukraińskich partnerów usłyszeliśmy, że, nadal chcą z nami współpracować komercyjnie. W czasie rzeczywistym dostosowujemy naszą ofertę produktową do nowych warunków. Widzimy ogromny potencjał i potrzebę wymiany handlowej z Ukrainą. Dlatego stale poszukujemy nowych rozwiązań i z chęcią nawiążemy współpracę zarówno z ukraińskimi, jak i polskimi partnerami – komentuje Mirowski.

Ukraina to ponad 44 miliony mieszkańców potrzebujących dziś realnej pomocy. Jak podkreśla Andrzej Mirowski z Agus: – W efektywnym wsparciu Ukraińców liczy się przede wszystkim szybkość i zwinność w działaniu, bo potrzeby zmieniają się bardzo dynamicznie. Co ważne, Ukraińcy nie chcą tylko pomocy. Chcą z nami handlować, co pozwala im w pewnym sensie żyć normalnie, nawet w tych bardzo trudnych czasach.

Agus to firma spożywcza, która tworzy, projektuje i sprzedaje produkty w wielu kategoriach, w tym mleczarskiej, napojów, przekąsek oraz produktów śniadaniowych. Firma jest obecna na 4 kontynentach, w ponad 50 krajach, a w ramach Agus Vision 2025 planuje rozwój i dywersyfikacje działalności, w tym poprzez akwizycje. W swoim portfolio firma posiada marki: Royal Milk, Olimp Milk, Diamond Milk, Imperial, Pride, Majestic, Milmo, Hello Day!

Warte przeczytania